Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania. Klikając "Zgadzam się" wyrażasz zgodę na "Politykę Prywatności" i używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Ogłoszenia
13.2°C
Kontakt
miasto Międzyrzec Podlaski

15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich

11 sierpnia 2016 10:00 | autor: Redakcja
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)
2001 - 2015 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich (fot. arch. A. Szczerbicki)

Galeria ES prezentuje wystawę podsumowującą 15-lecie Ogólnopolskich Plenerów Malarskich organizowanych przez Miejski Ośrodek Kultury w Międzyrzecu Podlaskim.

Międzyrzeckie Ogólnopolskie Plenery Malarskie na trwałe wpisały się w kalendarz kulturalnych imprez na Lubelszczyźnie. Przez całą 15-letnią historię (2001-2015) organizatorzy kilkukrotnie zmieniali miejsce plenerów (Międzyrzec Podlaski 2001 • Międzyrzec Podlaski - Roskosz 2002 – 2003 • Międzyrzec Podlaski - Krzymoszyce 2004 - 2006 • Międzyrzec Podlaski - Danówka 2007 - 2008 • Międzyrzec Podlaski - Krzymoszyce „Tęczowy Folwark” 2009 – 2015), ale zawsze były one związane z miastem Międzyrzec Podlaski, które było częstym motywem powstałych prac (ponad 170 obrazów).

30 sierpnia w galerii „ES” odbyło się uroczyste podsumowanie 15 lat Ogólnopolskich Plenerów Malarskich. Przybrało ono formę wernisażu, na którym zaprezentowano niewielki fragment bogatego zbioru prac poplenerowych. Na wernisaż przybyli zaproszeni goście, w tym sami uczestnicy plenerów, którzy postanowili ponownie spotkać się i powspominać historie związane z międzyrzeckimi plenerami. A było to w sumie ponad 80 uczestników, przy czym niektórzy artyści byli gośćmi plenerów kilkukrotnie. Wiąże się z tym wiele pozytywnych wrażeń związanych z podróżami po całym regionie, różnymi tematami plenerów, przyrodą, architekturą i ludźmi z którymi się spotykali. Jednym słowem plenery stały się swoistą wizytówką naszego miasta, promującą nasz region w Polsce oraz poza jego granicami. Kierując się głosami uczestników plenerów można mieć pewność, że jest to bardzo dobra wizytówka. Potwierdzeniem tego może być fakt, że niektórzy z uczestników plenerów wracają w nasze okolice indywidualnie, by tu odpocząć lub tworzyć w spokoju, z dala od zgiełku i problemów dużych miast.

W ostatnich latach plenery organizowane są w gospodarstwie agroturystycznym „Tęczowy Folwark” w Krzymoszycach, malowniczej miejscowości położonej w okolicach Międzyrzeca Podlaskiego. Gospodarz i współorganizator Leszek Sokołowski wraz z głównym pomysłodawcą i jednocześnie komisarzem plenerów malarskich Andrzejem Szczerbickim (kierownik miejskiej Galerii ES) zadbali by uczestnikom niczego nie brakowało. Mają tam doskonałe warunki do pracy: odpowiednie pracownie, ciszę, inspirujące krajobrazy, kontakt z przyrodą oraz wyśmienitą kuchnię – specjalność „Tęczowego Folwarku”. O atrakcyjności tego miejsca może świadczyć fakt, że w Krzymoszycach odbyło się już 10 plenerów, nie licząc tegorocznego, który jeszcze trwa.

Zapytani o ocenę plenerów wszyscy uczestnicy wymieniali dobrą organizację oraz warunki jakie dla nich stworzono. Ponadto podkreślali, że atmosfera jaką potrafili stworzyć organizatorzy bardzo sprzyjała twórczej pracy. Zdaniem uczestników jednym z istotnych elementów budujących pozytywną atmosferę plenerów był dobór jego członków. Na każdy z plenerów organizatorzy zapraszali kilkunastoosobowe zespoły artystów. W ich skład zawsze wchodzili różni twórcy. Często reprezentujący odmienne nurty malarstwa. I ci mający duże doświadczenie, artyści z tytułami profesorskimi oraz młodzi wybijający się malarze będący właściwie na początku swojej drogi twórczej. Dzięki umiejętnemu uzupełnieniu ich cech organizatorzy zawsze potrafili stworzyć dobrze współpracujące ze sobą grupy artystów.

Uczestnicy Ogólnopolskich Plenerów Malarskich

Grażyna Jezierska (Warszawa), Katarzyna Podniesińska (Kraków), Cezary Sienkiel (Lublin), Dariusz Łukasik (Zamość), Andrzej Widelski (Lublin), Ewa Szczęsna Sienkiel (Lublin), Kazimierz Kubiszyn (Międzyrzec Podlaski), Katarzyna Konior (Bielsko-Biała), Rafał Stępniak (Częstochowa), Stanisław Pasieczny (Zamość), Katarzyna Czuchnowska (Rzeszów), Katarzyna Zwolińska (Nowy Sącz), Jacek Pasieczny (Zamość), Cyprian Biełaniec (Rzeszów), Stanisław Baj (Warszawa), Anna Świerbutowicz (Lublin), Marek Leszczyński (Radzyń Podlaski), Marcin Dzwonkowski (Warszawa), Tomasz Świerbutowicz (Lublin), Ewa Zając (Sosnowiec), Beata Kusiak-Birot (Bruksela), Wojciech Rutkowski (Warszawa), Reda Uogintiene (Szawle), Arkadiusz Sawczuk (Biała Podlaska), Kazimierz Twardowski (Nowy Sącz), Lina Bocyte (Szawle), Magdalena Cybulska (Warszawa), Agata Czerwińska (Warszawa), Arunas Uogintas (Szawle), Aneta Jaźwińska (Warszawa), Krystyna Małecka (Warszawa), Ricardas Garbaciauskas (Szawle), Grzegorz Kalinowski (Łódź), Bogusław Rudnicki (Warszawa), Tadeusz Wolski (Warszawa), Małgorzata Żak (Madryt), Krzysztof Stachurski (Międzyrzec Podlaski), Grażyna Kruk (Lublin), Andrzej Fogtt (Warszawa), Romuald Wilk (Kraków), Agnieszka Parkitna (Łódź), Wiktor Jerzy Jędrzejak (Kalisz),
Stanisław Żukowski (Kraśnik), Aleksandra Stępień (Międzyrzec Podlaski), Katarzyna Szydłowska (Warszawa), Mariusz Drzewiński (Lublin), Marta Zawadzka (Grodzisk Mazowiecki), Konrad Wieniawa Narkiewicz (Warszawa), Barbara Frankiewicz (Tychy), Marzena Balewska (Kraków), Jacek Wojciechowski (Lublin), Ryszard Gancarz (Sandomierz), Małgorzata Hołówka (Kraków), Michał Borys (Warszawa), Alicja Knitter (Bydgoszcz), Robert Łuczka (Biała Podlaska), Sylwia Kalinowska (Janów Podlaski), Andrzej Maciejewski (Szczecin), Ewa Osowska (Warszawa), Marta Lipowska (Tarnobrzeg), Ewa Pełka (Warszawa), Zdzisław Pietrzak (Łódź), Helena Hadaś (Wrocław), Aneta Pliszka (Międzyrzec Podlaski), Mieczysław Skalimowski (Biała Podlaska), Monika Skarzyńska (Warszawa), Milena Romanowska (Łódź), Barbara Szubińska (Warszawa), Bogna Jarzemska (Warszawa), Kazimierz Świerczewski (Kraków), Wiktoria Tołłoczka-Tur (Białystok), Janusz Maksymiuk (Biała Podlaska), Wojciech Wierzbicki (Warszawa), Zbigniew Bielawka (Kraków), Jacenty Jończyk (Działoszyn), Magdalena Wójcik (Biała Podlaska), Kaja Solecka (Kraków), Krzysztof Krzych (Lubaczów), Iwona Cur (Warszawa), Izabela Kita (Częstochowa), Jerzy Kosałka (Wrocław), Stanisław Mazuś (Tychy), Andrzej Szczerbicki (Międzyrzec Podlaski)

Plenery oczami organizatorów i uczestników

„...Od XIX wieku trwa także plenerowe wyjście z pracowni, nie patrzenie na pejzaż przez okno, a zagłębianie się w nim, badanie natury, rozbieranie na części, smakowanie i wąchanie, obcowanie z bliska. Wraz z rozwojem malarstwa sztalugowego, datującym się od wczesnego renesansu, powstaje koncepcja obrazu jako okna otwartego na naturę.
Wiek XX to bardzo szybki rozwój wielu nurtów w malarstwie, koncepcja obrazu malarskiego jako okna na naturę zaczyna zanikać pod naporem koncepcji obrazu-znaku czy też obrazu-przedmiotu. Jednak sztuka tworzenia tradycyjnych obrazów malarskich broni się, nie zaginęła i myślę że nigdy nie zaginie, chociaż wiele razy wieszczono jej kres.”
Andrzej Szczerbicki, wrzesień 2008

"Pobyt w Międzyrzecu to spotkanie z duchem Miasta, z jego topografią urbanistyką architekturą, z całą gęstą historią zapisaną w każdej uliczce, w każdym domu i drzewostanie, w całym charakterze tego niedużego ale ambitnego miasta. Ciekawy zarys historyczny pozostał czytelny aż do naszych dni, nie zatarły go lata przemian, trwania i walki o byt. Imponujący odnowiony rynek, ciekawa zabudowa, pozostałość historycznych monumentów pozwalają odczytać losy i aspiracje tego uroczego i żywego organizmu, który rozwija się dzięki staraniom władz i jego mieszkańców. To miasto pięknie położone, emanuje pozytywną energią, którą czuję kiedy szukam śladów, zwiedzam poszczególne kwartały iw każdym zaułku rozpoznaję losy miasta i ludzi którzy je tworzyli i nadal budują.”
Barbara Szubińska, październik 2011

"Krzymoszyce. Dni są bardzo upalne. Na złotych polach drga powietrze. Przypominam sobie dzieciństwo, smak zbożowej kawy, suchość i kolor piaszczystej ziemi i ten zapach koszonego zboża. W cieniu wysokich brzóz pijemy wino i smakujemy chałkę upieczoną przez Zbyszka Bielawkę. Wspominamy naszych profesorów, przyjaciół i kolegów Władysław Hasiora, Tadeusza Brzozowskiego, Jonasza Sterna, Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego. Jesteśmy szczęśliwi, nadal tą samą Rodziną trwamy ciągle wzniecając w sobie iskrę emocji i nowych inspiracji. Malarze, artyści, światowi podniebni recydywiści."
Andrzej Fogtt, sierpień 2012

"Jest tylko namiot błękitnego nieba wsparty na białych brzozach, w nim koledzy malarze, nasze obrazy i wszelkie rodzaje zwierząt: ptaków i ssaków, co sprawia, że czujemy się jak w Arce Noego, która przystanęła przez chwilę nieopodal Międzyrzeca Podlaskiego wśród rozpalonych słońcem i falujących jak ocean zbóż. Formujemy, nadajemy kształty naszym obrazom, doznajemy uczucia wspólnoty, która przypomina akademicką pracownię wypełnioną radością i wzajemną fascynacją, cieszymy się swoją obecnością.”
Małgorzata Hołówka, październik 2013

Dodaj swój komentarz:
  • captcha
  • Komentarze zawierające treści powszechnie uznane za obraźliwe lub niecenzuralne zostaną usunięte
    reklama | ogłoszenia | regulamin | kontakt | wersja desktop

    «Weather forecast from Yr, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and NRK»

    Copyright 2020 © Międzyrzec.info
    Lokalny portal informacyjny