Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania. Klikając "Zgadzam się" wyrażasz zgodę na "Politykę Prywatności" i używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Ogłoszenia
12.3°C
Kontakt
gmina Drelów

Wycieczka na zakończenie ferii

25 lutego 2016 00:09 | autor: Redakcja/GCK w Drelowie
Piękna Nasza Polska Cała - wycieczka z GCK Drelów na Mazowsze (fot. mat. arch. GCK Drelów)

Na zakończenie ferii w Gminnym Centrum Kultury w Drelowie zorganizowano wyjazd na występ zespołu „Mazowsze” oraz do Centrum Nauki Kopernika w Warszawie.

Dziecięcy Zespół Pieśni i Tańca „Drelowiacy” wraz kolegami i koleżankami z młodszej grupy tanecznej oraz z rodzicami odwiedził siedzibę Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca" Mazowsze" w Otrębusach. Była to okazja do obejrzenia tanecznego spektaklu edukacyjnego dla dzieci "Piękna nasza Polska cała".

Przed spektaklem mięliśmy możliwość uczestniczyć w warsztatach tanecznych poprowadzonych przez instruktorkę baletu z „Mazowsza”. Szybko wyszło na jaw, że nasze dzieci tańczą w zespole ludowym więc poprzeczka w wykonywanych ćwiczeniach została podniesiona wysoko.

Spektakl edukacyjny grupy baletowej „Mazowsza” to doskonały sposób na poznanie bogactwa folkloru "Małych Ojczyzn", a jego program dobrano tak, by dla widzów, którzy poznali już tańce narodowe, był uzupełnieniem wiadomości, a dla nowych odbiorców - szczególnie dzieci i młodzieży szkolnej - zachętą do poznania priorytetowego zagadnienia, jakim są niewątpliwie tańce narodowe.

Spektakl prowadziła konferansjerka, której barwna opowieść zachęciła wszystkich do podróży po Polsce, wiec usiedliśmy wygodnie w fotelach i wyruszyliśmy w podróż po regionach Naszej Ojczyzny. Poznając historię poszczególnych tańców zwiedziliśmy Kaszuby, Kurpie, Warmie, region śląski, poznański i podhalański. Bogactwo i różnorodność form tanecznych została uzupełniona prezentacją charakterystycznych dla tych regionów instrumentów.

Czy wiecie co to jest burczybas, diabelskie skrzypce albo poznański kozioł weselny. My już wiemy. Burczybas – to kaszubski  instrument ludowy zbudowany z beczki bez dna. Na jeden otwór naciągnięta jest skóra zwierzęca, w środku zamocowane końskie włosie a odpowiednie pociąganie rękoma wydaje pomruk basowy. Kozioł weselny zrobiony jest z koźlej skóry połączonej z trąbką z mosiądzu i rogiem bydlęcym, nadmuchiwany mechanicznym mieszkiem. Instrumenty te wydają charakterystyczne bardzo śmieszne, aczkolwiek melodyjne i barwne odgłosy, a sposób w jaki muzycy zaprezentowali nam ludowe instrumenty do łez rozbawił całą widownię.

Uatrakcyjnieniem spektaklu było wykorzystanie projekcji multimedialnej poprzez którą mogliśmy w powiększeniu zobaczyć wszystkie szczegóły i bogactwo strojów ludowych z poszczególnych regionów: kolorowe hafty na czepkach i bluzeczkach, piękne koronkowe fartuszki, pasiaste spódnice, no i oczywiście czerwone i bursztynowe korale.

Dopełnieniem tej porywającej podróży po mapie Naszej Ojczyzny były zaprezentowane na scenie tańce regionalne. Widowiskowe, wręcz porywające tańce podhalańskie zachwyciły „Drelowiaków”. Wszyscy, zarówno dzieci jak i rodzice byli pod wielkim wrażeniem. Efektowne i popisowe wyskoki i układy taneczne udowodniły nam ile pracy i wysiłku na co dzień muszą wykonywać tancerze z zespołu „Mazowsze”.
Będąc blisko Warszawy wstąpiliśmy do Centrum Nauki Kopernika, gdzie nie istnieją słowa „nie rusz”, „nie dotykaj”, „nie wolno”, wręcz przeciwnie, wszystkie prezentowane wystawy i eksponaty można a nawet należy sprawdzić i wypróbować, a co najważniejsze nie ma granic wiekowych, więc dorośli też się świetnie bawili.

Dodaj swój komentarz:
  • captcha
  • Komentarze zawierające treści powszechnie uznane za obraźliwe lub niecenzuralne zostaną usunięte
    reklama | ogłoszenia | regulamin | kontakt | wersja desktop

«Weather forecast from Yr, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and NRK»