Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania. Klikając "Zgadzam się" wyrażasz zgodę na "Politykę Prywatności" i używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Ogłoszenia
13.9°C
Kontakt
miasto Międzyrzec Podlaski

Śmieci będą droższe

28 grudnia 2020 19:49 | autor: redakcja

Od marca 2021 roku będziemy więcej płacić za odbiór odpadów. W przypadku zbiórki selektywnej podwyżka wyniesie miesięcznie 2 złote więcej od osoby. W przypadku nie wypełniania obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny wzrost wyniesie 10 zł.

Proponowane w projekcie uchwały stawki opłat za odpady były znacznie wyższe. Podwyżka miała wynieść 4 zł od osoby przy zbiórce selektywnej i 20 zł przy odpadach zmieszanych. Radni postanowili jednak zmniejszyć skalę podwyżek.

- Zdajemy sobie sprawę, że stawki zaproponowane nam i mieszkańcom wynikają z czystej kalkulacji ekonomicznej. Wiemy, że będzie deficyt jeżeli przyjmiemy nasze stawki, na szczęście jest zrozumienie ze strony pana burmistrza i jego pracowników i wszyscy sobie zdają sprawę, że deficyt trzeba będzie pokryć z budżetu miasta. Uważamy jednak, że stawki są za wysokie, za bardzo radykalne. I chcemy je obniżyć, aby ulżyć mieszkańcom – mówił w imieniu radnych Zbigniew Bernat.

Przyjęte ostatecznie stawki opłaty śmieciowej wyglądają następująco:

- 19 zł miesięcznie od jednego mieszkańca, przy liczbie od 1 do 4 osób włącznie zamieszkujących nieruchomość,
- 17 zł miesięcznie od piątego i każdego następnego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość,
- 50 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość, jeżeli właściciel  nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

W uzasadnieniu uchwały przypomniano, że miasto z opłat pobranych od mieszkańców pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Obejmują one: koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługi administracyjnej tego systemu; edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami gmina może również pokrywać koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi musi się bilansować. Oznacza to, że pieniądze wpływające od mieszkańców w formie opłaty śmieciowej muszą wystarczyć na sfinansowanie zadań związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Opłaty śmieciowe musza więc odzwierciedlać koszty ponoszone w tym zakresie przez miasto.

Stąd podnoszone na sesji obawy, że uchwała rady miasta może zostać zakwestionowana przez nadzór prawny wojewody.

- Jeżeli to się nie będzie bilansowało, to będziemy musieli usiąść jeszcze raz w czerwcu i rozważyć stawki ponownie. Być może będziemy mieli zaskarżenie (uchwały) – mówił przewodniczący rady Robert Matejek.

Z wyliczeń przedstawionych w uzasadnieniu uchwały wynika, że nowe stawki opłaty śmieciowej nie wystarczą na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu zagospodarowania odpadów. Szacuje się, że w 2021 r. w tym systemie będzie funkcjonowało 13 150 mieszkańców (liczba ta z roku na rok się zmniejsza). Wartość jedynej oferty złożonej w przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów wyniosła 3 miliony 940 złotych. Oferta ma jednak jedynie charakter szacunkowy, gdyż właściwy koszt funkcjonowania systemu będzie uzależniony od ilości odpadów wyprodukowanych przez mieszkańców, a te są z roku na rok wyższe (w 2019 r. odnotowano ponad 42-procentowy wzrost ilości odebranych odpadów zmieszanych w stosunku do roku 2018).

W uzasadnieniu do uchwały oszacowano, że łączna wartość minimalnych kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami na terenie miasta w 2021 r. będzie wynosiła 3 miliony 140 tysięcy 940 złotych, co w przeliczeniu na mieszkańca daje 19,90 zł.

Autorzy projektu uchwały zwracają przy tym uwagę, że podwyżka opłaty śmieciowej planowana jest dopiero od marca 2021 r. Opłaty za styczeń i luty zostaną naliczone według starych stawek, a to spowoduje mniejsze wpływy do budżetu. W tej sytuacji stawki opłaty śmieciowej obowiązującej od marca 2021 r. należałoby podnieść do około 20,66 zł od mieszkańca.

Przedstawione kalkulacje i obawy przed zakwestionowaniem uchwały przez nadzór prawny wojewody wskazują, że temat wysokości opłaty śmieciowej na pewno jeszcze w tym roku powróci.

Dodaj swój komentarz:
  • captcha
  • Komentarze zawierające treści powszechnie uznane za obraźliwe lub niecenzuralne zostaną usunięte
    (9 października 2021 09:26)
    A może by tak od kilograma płacić za śmieci .
    autor: gość

    (5 października 2021 23:33)
    uuuu - a nie miało być podwyżki. a to już kolejna ..
    autor: gość

    (12 stycznia 2021 08:34)
    Skoro PUK to spółka miejska to gdzie można sprawdzić na co wydaje kase i przejrzeć sprawozdania finansowe. Powinny być chyba publikowane.
    autor: xyz

    (12 stycznia 2021 08:31)
    A ktoś weryfikuje ilość osób mieszkających a płacących? Jak się to ma do wynajmowania domów, mieszkań czy stancji Ukraińcom czy innym narodowościom?
    autor: xyz

    (2 stycznia 2021 13:08)
    Ja również popieram przedmówcę. Początek Zadwornej od ul Siteńskiej też jest notorycznie zaśmiecany
    autor: gość

    (2 stycznia 2021 10:19)
    Zgadzam się z przedmówcą. Na Kościuszki również jest pełno śmieci po alkoholu i papierosach. Tego do niedawna nie było! Wieczorem szły sobie kobiety i piły prosto z butelki winiaka, raczej to nie polki. Coś trzeba z tym zrobić
    autor: gość

    (1 stycznia 2021 17:04)
    śmieci na ulicach
    Przy okazji tematu opłat za śmieci chcę poruszyć problem zaśmiecania poboczy ulic szczególnie Kolejoweji Siteńskiej butelkami po alkoholu,rękawicami gumowymi, butelkami plastikowymi, maseczkami, opakowaniami po papierosach i innymi rekwizytami świadczącymi o tym że do pracy do Wipaszu chyba nie idą mieszkańcy naszego miasta którym zależy na estetyce i ochronie środowiska miasta tylko pracownicy zamiejscowi którzy z naszego miasta robią po prostu śmietnik. Nie było takiej sytuacji gdy zakładów Wipaszu nie było w mieście. Oprócz "zapachów" i niszczenia nawierzchni ulic mamy też "niczyje" śmieci
    autor: mieszkaniec

    (31 grudnia 2020 09:43)
    Liczba mieszkańców faktyczna a deklarowana nigdy nie będzie zgodna, ponieważ młodzi pracują za granicą a w domu gdzie zameldowanych jest cztery osoby , faktycznie przebywa np.dwie. Lepiej zająć się Ukraińcami w różnych przytułkach zapewne śmiecą jeszcze więcej jak my. Naliczana jest opłata za śmieci??? wątpię.
    autor: HiHOT

    (31 grudnia 2020 01:25)
    Doczytałam, że SM ma takie uprawnienia dopiero od września tego roku, a więc u nas już nie miała szans się tym zając. Doczytałam również, że wcześniej w innych miastach władze zauważyły problem i pracownicy magistratów zajmowali się weryfikacją deklaracji śmieciowych, no ale widać u nas władze idą po linii najmniejszego oporu.
    autor: do Mieszkaniec

    (31 grudnia 2020 01:07)
    Szkoda tylko, że SM nigdy tego nie robiła.
    autor: do Mieszkaniec

    (30 grudnia 2020 23:45)
    ŚMIECI
    Niech ta cała rada łącznie z burmistrzem zastanowi się nad własnym śmietniskiem-spalarnią odpadów są fundusze na to. Bo co będzie jak się inne śmietniska zapchają i w tedy będzie podwyżka bo śmieci będą wożone jeszcze dalej -TAKA TO RADA .
    autor: Mieszkaniec

    (30 grudnia 2020 18:21)
    Dla zainteresowanych
    Dla informacji przedmówców i zainteresowanych kontrole zgodności deklaracji śmieciowych ze stanem faktycznym MOŻNA PRZEPROWADZIĆ i EGZEKWOWAĆ i to mandatem do pięciu stów, tylko jest drobny problem, prawo takie ma TYLKO Straż Miejska, nie ma go policja ani urząd miasta. Czyli w mieście gdzie jest SM można to sprawdzać a gdzie nie ma trzeba z tym żyć. Niestety jak się pała taką nienawiścią do tych "nierobów" jak kierownictwo naszego um to trzeba przerzucać koszty na mieszkańców.
    autor: Mieszkaniec

    (30 grudnia 2020 07:56)
    Opłata za odpasy uzależniona od wody?
    Nawiązując do komentarza w którym padł pomysł uiszczania opłaty za odpady komunalne w zależności od ilości zużytej wody śmiem stwierdzić, że nie jest to dobre rozwiązanie. Tak mamy XXI wiek i każdy z nas jej używa a jak nie to powinien używać ale pragnę zaznaczyć, że nie jest to dobre rozwiązanie tym bardziej, że niektóre gospodarstwa domowe mają własne studnie głębinowe i tym samym omijają opłat za wodę i ścieki. Jednocześnie takie gospodarstwo np 7 osobowe produkuje o wiele więcej odpadów niż gospodarstwo 2 czy 3 osobowe. Rozwiązaniem jest wprowadzenie minimalnego zużycia wody tak jak w niektórych miastach. Np 3m3 od których to jest naliczana opłata za odpady nawet jeżeli ktoś zużywa tylko 1m3 wody. Ale nie jest to też sprawiedliwe rozwiązanie. Zakładając, że mamy dla przykładu 2 rodziny. Jedna z nich jest 5 osobowa a druga 3 osobowa. Rodzina 3 osobowa zużywa na 2 miesiące 15m3 wody ale produkuje o wiele mniej odpadów niż rodzina 5 osobowa zużywająca 7m3 wody. Także to rozwiązanie nie jest sprawiedliwe. Każdy do mycia, zmywania zużywa inne ilości wody więc nie powinno się od tego uzależniać opłaty za wywóz odpadów. Tak samo i różnie ludzie gotują obiady. U niektórych obiad jest codziennie a u innych tylko na niedzielę. I osoba która je obiad raz w tygodniu może zużywać mniej wody niż ta co je codziennie. Nawiązując do inne komentarza... Ktoś pisze, że mało odpadów produkuje... Myślę, że niektórzy ludzie sami je utylizują w starych piecach albo wynoszą do koszy na śmieci stojących przy ulicy...
    autor: tylko ja

    (29 grudnia 2020 23:05)
    ŚMIECI
    To raczej pewne że śmieci w marcu 2021 -po 19 zł ale na 2022 -rada mądrych zatwierdzi 25 zł od osoby -czyli 3 osobowa rodzina zapłaci 75 zł za miesiąc a nie którzy mają niewiele tego towaru zielone wyrzucają na swój kompostownik itp.Więc może rada mądrych weźmie przykład od Rafiego z warszawy i tam się płaci od zużytej wody za śmieci .
    autor: on

    (29 grudnia 2020 19:21)
    Akurat mieszkam w bloku i nie obchodzi mnie, że oni za tę wodę i tak zapłacą, bo ja nie o wodzie, a o problemie z niepłaceniem za śmieci. Ani administrator, ani miasto nie są zainteresowani, że w niejednym mieszkaniu leje się metry wody, chociaż wg deklaracji tam nikt nie mieszka, więc nie płaci wcale za śmieci. Ilość śmieci rośnie, a zamiast wyłapywać nieprawidłowości, to miasto każe za cwaniaków płacić uczciwym ludziom. PS czytanie ze zrozumieniem nie boli, ale trzeba się wysilić.
    autor: wkurzona mieszkanka

    (29 grudnia 2020 14:47)
    dajcie spokój 2 zeta miesięcznie, a ile wydajecie na alko i faje dziennie
    autor: gość

    (29 grudnia 2020 13:30)
    Przykład idzie z góry,to znaczy z Warszawy, gdzie kolega partyjny pana Kota, niejaki R.Trzaskowski też zafundował warszawiakom, taką samą podwyżkę.
    autor: Gość

    (29 grudnia 2020 11:11)
    No i za te wylane litry trzeba zapłacić w blokach, nie ma znaczenia ile osób jest zgłoszonych. Są wodomierze a jeśli jest opłata naliczana jest ryczałtowo to i tak jest sprawdzone zużycie zgodnie z odczytami wodomierzy. Rozumiem, że przedmówczyni nie mieszka w bloku i nie ma pojęcia jaki my, mieszkańcy bloków mamy problem z mieszkańcami domów prywatnych, którzy zasypują okolice blokowych zamkniętych śmietników swoimi śmieciami, często dużymi.
    autor: gość

    (29 grudnia 2020 10:27)
    A kiedy miasto zacznie sprawdzać czy deklaracje o liczbie osób do opłat za śmieci są zgodne z liczbą osób zamieszkujących lokale np.w blokach? Woda się leje w mieszkaniu litrami, a nie zgłoszony jest żaden lokator, albo zamiast czterech - jeden.
    autor: wkurzona mieezkanka

    (29 grudnia 2020 08:32)
    Weź nie rozśmieszaj. Płacisz dodatkową kasę codziennie przy zakupach za opakowania eko a płaczesz z powodu 2 złotych miesięcznie.
    autor: gość

    (28 grudnia 2020 23:12)
    ŚMIECI
    Dlaczego mam bulić 19 złotych za osobę -gdzie śmieci mam tyle co kot napłakał -niech rada rozwiąże problem -bo inni to mają towaru przed płotami tony bo przywożą nawet z łukowa ze sklepów prywatnych itp.Ja żyjąc eko kupując żywność w opakowaniach eko mam bulić za czyjeść śmieci.Niech rada mądrych rozwiąże ten poważny problem.Tak dla wyjaśnienia dla czytających eko -opakowania zwrotne-lub do ponownego przetworzenia.
    autor: EKO

    (28 grudnia 2020 20:40)
    Dane GUS z grudnia 2019r mówią o 16700 mieszkańcach a do opłaty za śmieci liczy się 13150 osób.Skąd taka różnica?
    autor: Gość

    reklama | ogłoszenia | regulamin | kontakt | wersja desktop

    «Weather forecast from Yr, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and NRK»

    Copyright 2020 © Międzyrzec.info
    Lokalny portal informacyjny